כניסה לשירות מחשוב ענן ללקוחות מנויים
נדרש שם משתמש וסיסמא לכניסה לשירותי הענן:

שרותי דואר אלקטרוני בענן
שרת אפלקציות וישומי אופיס
שרת קבצים

פתרונות למחשוב עסקי ופרטי בענן

מחשוב ענן הולך ותופס תאוצה גדולה בעולם שירותי המחשוב העסקי והפרטי, מגוון הפתרונות הוא עצום ואין כיום אף משתמש ברחבי האינטרנט והמחשב שלא קשור בדרך זו או אחרת למחשוב ענן. מגוון השימושים הוא עצום והיום כל חברת פיתוח ותוכנה חושבת ומפתחת את עיקר המוחות שלה לכיוון מחשוב הענן.

מחשוב ענן קשור למידע שלנו והיכולת שלנו להגיע לאותו מידע מכל מקום ומכל מחשב ללא שום מגבלה גאוגרפית  הדרישה היחידה היא חיבור פעיל לרשת האינטרנט (ללא גישה לאינטרנט לא ניתן לגשת למידע בענן).

פתרונות מחשוב הענן

1. גיבוי נתונים האישיים שלנו בענן (חומרים אישיים ועסקיים – בדרך כלל מדובר בספריות המסמכים שלי, המוזיקה שלי, התמונות שלי וכד\') ושימוש בשירותי:

  • DropBox
  • Google Drive
  • Microsoft Sky
  • DriveApple ICloud

2. שמירת נתונים בענן ושיתופם כך שיהיו זמינים גם עבורנו וגם לשיתוף עם אחרים מכל מקום ומכל מחשב. אנחנו משתמשים בתוכנות המותקנות אצלנו במחשב ליצירת המסמכים ולשמירתם בענן. לדוגמה – תוכנת אופיס או תוכנות אדובי למיניהן (יצירת מסמכי וורד, פווארפויינט, אקסל , PDF, תמונות וכד\')

3. יצירת ועריכת נתונים ישירות בענן ללא שום תוכנה המותקנת ישירות במחשב שלנו, בעצם אנו זקוקים רק לאפשרות להתחבר לאינטרנט, המחשב עצמו משמש כמסוף בלבד וללא חיבור אינטרנטי לא ניתן אפילו לייצר מסמכים. החברות המובילות בשירותיהן בתחום:

  • Google App
  • Microsoft Office365

4. תוכנות ייחודיות שפותחו במיוחד לשימוש בענן כך שאנחנו בעצם משלמים בדרך כלל על השימוש או כמות המשתמשים אך פתורים לחלוטין מכל דאגות הגיבוי, חומרה ותחזוקת השרת.

מחשוב ענן לעסקיםמחשוב ענן – מידע כללי

"מחשוב הענן" הוא לא משהו חדש ואפילו היה קיים מאז ומתמיד, אבל המושג "מחשוב ענן" זה מושג חדש שהמציאו למשהו ישן אבל השתפר מאוד במהלך השנים ופתח בפני המשתמשים אפשרויות ודרכים חדשות לשימוש במושג "מחשוב ענן".

בעבר הלא רחוק תשתיות הגלישה לאינטרנט היו מוגבלות מבחינת רוחב הפס. אחסון מידע וקיבולת נתונים עלו המון כסף ולכן לא היה ניתן ליישם את מחשוב הענן כמו האפשרויות הפתוחות בפנינו היום (הנושא ענן עדיין בחיתוליו).

לרוב, השימוש בעבר בשירותי ענן היה דואר אלקטרוני, כך שלמעשה כל מי שהייתה ברשותו תיבת דואר אלקטרוני אצל אחת מספקיות האינטרנט – השתמש בשירות ענן גם מבלי שקראו לזה "מחשוב ענן".

גוגל הייתה הראשונה

ברור שהיום לאחר ההתפתחות האדירה בתשתיות האינטרנט גם האפשרויות למחשוב בענן גדלו בהרבה ונראה כי כל חברות שירותי המחשוב מתחרות בניהן חזק מאוד ולצרף יותר ויותר משתמשים לשירותים שלהם. הראשונה בעצם שפתחה את הנגישות לשירותים חיצונים מלאים וכמעט בכל תחום אפשרי היא כמובן חברת גוגל שנחשבת כיום המובילה בתחום מחשוב הענן.

חברת גוגל פיתחה באמצעות משתמשים מערכת הפעלה בקוד פתוח המבוסס כולו בענן (ChromOS) ובעצם ללא חיבור אינטרנט זמין לא ניתן לבצע דבר במחשב והדבר דומה למכשיר טלפון סלולרי מהדור הישן ללא סים פעיל, כך שכבר בחלון בכניסה הראשית למערכת ההפעלה לאחר הפעלת המחשב אנחנו נדרשים להיות מחוברים לשירותי האינטרנט, אחרת אין לנו מחשב ולא ניתן לעשות כלום במכשיר.

מיקרוסופט מציגה תפיסה שונה

בחברת מיקרוסופט התפיסה שונה בהרבה מכל הבחינות אך נראה כי החברה לא רוצה להישאר מאחור ודוחפת את עצמה למשהו שהיא לא ממש מאמינה או רוצה בו.

מבחינת מיקרוסופט הדבר הטוב ביותר היה להשאיר המתכוננת הנוכחית שבה כל מחשב שנמכר בעולם רוכש כמעט באופן אוטומטי מערכת הפעלה של החברה ולקינוח מערכת אופיס שעולה עוד יותר יקר ממערכת ההפעלה וכל זה לאחר שבארגון קנו לעסק מגוון שרתים ובהם כמובן מותקנים שרתי מיקרוסופט למיניהם,

החל משרתי דואר אלקטרוני , שרתי בסיסי נתונים , שירתי אחסון נתונים , שרתי גיבוי ועוד רבים וטובים שהחבורה.

היום קיים פחד בחברת מיקרוסופט לאבד את השליטה הבלעדית שלה בתחום מערכות ההפעלה, ואפילו השיקה לאחרונה את ה WINDOWS 8 וכבר עובדת על הדור הבא של מערכות ההפעלה, אך כל זה נועד לשדר עסקים כרגיל. במיקרוסופט מבינים טוב מאוד כי העתיד עומד להשתנות והמצב לא יהיה כשהיה עד היום.

מחשוב ענן לעסקים

היום יותר ויותר חברות מעבירות את פלטפורמת התוכנות והתמיכה שלהן לשירותי הענן והמדיניות שלהן ברורה – אין יותר תשלום חד פעמי לרכישת התוכנה ואין יותר את הקושי הגדול בחידוש התשלום השנתי למכירת חבילת התמיכה והשירות,שירותי מחשוב ענן של גוגל  זה לוקח יותר מידי משאבים וכח אדם להעסיק אנשים רק לשם חידוש חוזה שירות שנתי.

במסגרת עסקה לתוכנה בשירותי ענן אנחנו משלמים באופן חודשי ואוטומטי על כל השירותים שהתוכנה או החברה מציעה לנו במסגרת החבילה שלנו, בדרך כלל ע"פ כמות המשתמשים, כך שנושא הגבייה בעצם נעלם לחלוטין, לא שילמת = נותקת.

רוב השירותים בתוכנה בנמצאת פיזית בענן מותקנים בעיקר בשרתים וירטואלים שזה דבר נוסף החוסך בעלויות חומרה לחברות המספקים לנו את שירותי התוכנה בענן.

מרבית מתוכנות בענן הנמכרות היום לעסקים היינן תוכנות לניהול מלאי, פרויקטים, שירות לקוחות, הנהלת חשבונות ודואר אלקטרוני ככה שרוב התוכנות הן בתחום הניהולי בלבד.

תוכנות מקצועיות לדוגמת עורכי וידאו, גרפיקאים אדריכלים וכד\' – לא נמצאות כרגע בתכניות של החברות המספקות פתרונות תוכנה לשירותי מחשוב לעסקים בענן.

דוגמאות לשימושי תוכנה בענן: תוכנת הנהלת החשבונות, ניהול מלאי ושירות לקוחות של רווחית מספקת היום שירות בענן – ניתן לגשת לתוכנה מכל מחשב בעולם ולהפיק חשבוניות, קבלות והזמנות.

התשלום עבור התוכנה והשירות הוא שנתי והא בסכום של 700 שקלים כולל משתמש ראשון וגישה חינמית לרואה החשבון, כל משתמש נוסף יעלה לנו סכום של 200 לשנה.

יתרונות

היתרון של שימוש בתוכנת רווחית בענן הוא בעצם שלא נדרש מאיתנו מחשב חזק מידי או שרת על מנת לשרת מספר רב של משתמשים בתוכנה ולא נדרש מאיתנו התקנתם של תוכנות נוספות למחשב הדורשים מאיתנו ידע, תחזוקה וניסיון כגון תוכנה לבסיסי נתונים (SQL), חוסך מאיתנו ביצוע גיבויים והאחריות נופלת על ספקית התוכנה שלנו. לתוכנה מתבצעים עידכונים שוטפים באופן אוטומטי ע"י החברה המפתחת עצמה.

חסרונות

החסרונות הן דבר ראשון העלויות גבוהות יותר בסופו של דבר אם אנחנו מחשבים חיי תוכנה בממוצע של 4 שנים, הנתונים של העסק שלנו כולו נמצאים מחוץ למשרד ויושבים ברחבי האינטרנט שבו החברות חשופות להתקפות וגנבת מידע ,המידע לא באחריותינו והחברות מגינות על עצמן מפני תקלות וגנבות בחוזים דרקונים

כך שבמקרה של תקלה אין לך באמת הרבה מה לעשות, הגדלת רוחב הפס בארגון והתייקרות בהוצאות תשתיות וספקי האינטרנט וזאת לצורך עבודה משותפת של מספר משתמשים בו זמנית בתוכנה. במידה ולא נטפל בתשתיות כל הפעולות שלנו יפגעו משמעותית בחוויה השימוש שלנו בתוכנה או ברשת המחשבים בארגון.

החסרונות של מעבר כמעט מלא לשימושי תוכנות מרובות בשירותי מחשוב ענן לעסקים

הדבר החשוב ביותר מבחינת הארגון הנו השליטה ממקום אחד מרכזי לכל מה שמותר ואסור למשתמשים בארגון. נניח ומאיזו שהיא סיבה החלטתם על הפסקת עבודתו של אחד העובדים בארגון, בפעולה אחת בשרת, ממקום מרכזי אחד, וללא צורך לזכור יותר מידי מקום, ססמאות וכתובות – אנחנו חוסמים את המשתמש מכל גישה ואפשרות נגישות לנתונים בחברה.

אך מאחר ומדובר בשירותי מחשוב בענן ניהול המשתמשים נמצא באותן תוכנות ואם אנחנו משתמשים במספר רב של אפשרויות אנחנו צריכים להיכנס לכל תוכנה ותוכנה או לכל שירות ושירות ולבטל באופן יזום את המשתמש.שירותי מחשוב ענן של מיקרוסופט

לפעמיים קורה שחברה משתמשת בעד 5 תוכנות שונות ויותר ופספוס במקום אחד מאפשר לאותו עובד גישה לנתוני החברה זמן רב לאחר שעזב או פוטר מעבודתו. זה מה שקורה בדרך כלל לאותם חברות שמתפזרות ע"פ כמה וכמה פתרונות וצריכות לנהל את המשתמשים שלהם וכמה וכמה אזורים שונים עם הרשאות שונות.

תמיד שוכחים להסיר או למחוק ותמיד ישנה גישה לא רצויה לנתוני החברה גם למי שלא אמור לגשת. תחשבו לרגע על ארגון קטן ובו 50 משתמשים:

  • 10 משתמשים האפשרות לגשת למלאי ומחסנים
  • 10 אחרים להזמנות
  • 10 אחרים להנהלת חשבונות
  • 10 אחרים למערכת קשרי לקוחות
  • למנהלים יש גישה להכל

עד כאן הכל בסדר אבל אז מתחיל הבלאגן:

5 משתמשים מתוך 10 שיכולים לגשת למלאי למחסנים יכולים גם לגשת להזמנות, ו- 5 משתמשים הרשאים לגשת להזמנות רשאים לגשת להנהלת חשבונות.

מסקנה ופתרונות למחשוב לעסקים בענן

נכון לזמן הזה מחשוב ענן עדיין בחיתוליו אבל בהחלט ניתן ומומלץ לחשוב על שימוש בו. אך באותה נשימה "אין לשים את כל הביצים בסל אחד" ועל הארגון להתמקד בתוכנה אחת או שתיים בענן שיתנו להם את הפתרון הטוב ביותר, ואת ליבת המידע בארגון להחזיק ולנהל קרוב מאוד.

מחשוב בענן לא מחליף התקנת שרת ארגוני לניהול המשתמשים, הרשאות ואבטחה בארגון – אלו מומלצים ביותר רק בעבודה משותפת בין שירות הענן לשרת הארגוני שלנו בחברה.

ניתן לנהל מחשוב ענן בחכמה ובשליטה מלאה על כל מה שקורה ובמקביל ניתן להתחיל להתפזר ולאבד שליטה על הנתונים והמשתמשים בארגון. חשוב שכל נושא ניהול התוכנות והשירותים בענן יתנהלו תחת שירותי ה- IT ושירותי המחשוב שלכם בארגון, אל תנסו לעשות את זה לבד. ניתן בהחלט להמתין לראות את ההתפתחויות בתחום מחשוב הענן בשנתיים הקרובות לפני מעבר או שינויים בחברה או במערך המחשוב שלכם.